Literatuurlijst
Bors, G. & Stevens, L. (2010). De gemotiveerde leerling. Uitgeverij Garant
Bouwers, H. & Goor, H. (1997). Problemen met begrijpend lezen/ Speciaal onderwijs en zorgverbreding. Uitgeverij ThiemeMeulenhoff bv.
De Boer, M. (2021). Wat is Close Reading? Geraadpleegd op 18 november 2024, van: https://wijzeroverdebasisschool.nl/uitleg/close-reading
De Kennisrotonde van het NRO. (16 juli, 2021). Welke leerkrachtonafhankelijke werkvormen dragen bij aan de begrijpende leesvaardigheid van NT2-leerlingen in het primair onderwijs? Geraadpleegd op 30 januari 2025, van: https://www.kennisrotonde.nl/vraag-en-antwoord/begrijpende-leesvaardigheid-van-NT2-leerlingen
De Naeghel, J., Van Keer, H., Vansteenkiste, M., & Rosseel, Y. (2012). The relation between elementary students’ recreational and academic reading motivation, reading frequency, engagement, and comprehension: A self-determination theory perspective. Journal of Educational Psychology, 104(4), 1006–1021.
De schoolschrijvers. (2024). Begrijpend lezen en voortgezet technisch lezen gr. 3-8. Geraadpleegd op 11 oktober 2024, van: https://www.deschoolschrijver.nl/begrijpend-en-technisch-lezen-groep-3-8/?msclkid=50c82e5e4ed218b3d587495690785d2c
Deci, E.L. & R.M. Ryan. (2002). Handbook of Self-Determination Research. New York: University of Rochester Press.
Goes, L. (2009). De invloed van intrinsieke- en extrinsieke motivatie op schoolprestaties. Universiteit Utrecht
Houtveen, A.A.M, van Steensel, R.C.M, & de la Rie, S. (2019). De vele kanten van leesbegrip. Literatuurstudie naar onderwijs in begrijpend lezen in opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en de Inspectie van het Onderwijs. Verslag van een literatuurstudie naar kernelementen van effectief onderwijs in begrijpend lezen.
Inspectie van het onderwijs. (2021). Ideeën voor het verbeteren van de leesvaardigheid van leerlingen, Geraadpleegd op 18 september 2024, van: https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/peil-onderwijs/leesvaardigheid-einde-basisonderwijs-en-speciaal-basisonderwijs-2020-2021/ideeen-voor-verbetering-leesvaardigheid-leerlingen
Jongstra, W., Snel, M. & Schmeink, T. (2024). Kennistafel effectief leesonderwijs: gezamenlijk en in samenhang van weten naar doen. Geraadpleegd op 16 november 2024, van: https://hbo-kennisbank.nl/details/sharekit_kpz:oai:surfsharekit.nl:77f8f6db-cc73-4613-856f-d65939011ef3?has-link=yes&q=begrijpend+lezen&c=0
KPO Roosendaal (z.d.). Missie en Visie. Geraadpleegd op 11 oktober 2024, van: https://www.kporoosendaal.nl/over-ons/missie-en-visie/.
Martens, R. (2022). Leerlingen intrinsiek motiveren; Waarom we allemaal willen leren. Uitgeverij Lannoo Campus
Merchie, E., Gobyn, S., De Bruyne, E., De Smedt, F., Schiepers, M., Vanbuel, M., Ghesquière, P., Van den Branden, K., & Van Keer, H. (2019). Effectieve, eigentijdse begrijpend leesdidactiek in het basisonderwijs. Wetenschappelijk eindrapport van een praktijkgerichte literatuurstudie. Vlaamse Onderwijsraad. https://biblio.ugent.be/publication/8632062/file/8632071
Messelink, H. (z.d.). Kinderboekenrijk: De Bookflix in de klas! Een vorm van boekpromotie. Geraadpleegd op 30 januari 2025, van: https://www.kinderboekenrijk.nl/bookflix
Oxford Learning. (2022). The Right Way to Build Effective Reading Skills. Geraadpleegd op 16 november 2024, van: https://www.oxfordlearning.com/the-right-way-to-build-effective-reading-skills/
Paus, H., Van den Brand, A., Bacchini, S., Dekkers, R., Hofstede, D., Markesteijn, C., Meijer, H., & Pullens, T. (2019, 5de editie). Portaal: praktische taaldidactiek voor het basisonderwijs. Uitgeverij Coutinho.
Rogiers, A., Vansteelandt, I. & Van Keer, H. (2021). Didactiek Nederlands: De kwestie, 'zo kan het ook' en handboek, Leesmotivatie: wat is het en hoe kan je het bevorderen? Geraadpleegd op 16 november 2024, van: https://didactieknederlands.nl/handboek/2021/02/leesmotivatie-wat-is-het-en-hoe-kan-je-het-bevorderen/
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology.
Scholenopdekaart (z.d.). KPO Klaverweide. Geraadpleegd op 11 oktober 2024, van: https://scholenopdekaart.nl/basisscholen/roosendaal/11987/kpo-basisschool-klaverweide/
Stichting lezen. (2021). Resultaten PIRLS-202, Geraadpleegd op 18 september 2024, van: https://www.lezen.nl/nieuws/resultaten-pirls-2021-daling-leesvaardigheid-nu-ook-zichtbaar-in-het-basisonderwijs/
Swart, N.& Stoep, J. (2022). Onderwijskennis van het NRO: Begrijpend lezen: samenhang tussen kennis, vaardigheden en context. Geraadpleegd op 16 november 2024, van https://www.onderwijskennis.nl/kennisbank/begrijpend-lezen-samenhang-tussen-kennis-vaardigheden-en-context
Van der Donk, C. & Van Lanen, B. (2020). Praktijkonderzoek in de school. Coutinho.
Verhoeven, N. (2015). Het begeleiden van praktijkonderzoek, een praktische handleiding. Boom hoger onderwijs.
Vernooy, K. & Mijs, M. (2016). Het versterken van het begrijpend lezen door close reading. Zorgbreed 53, jaargang 14.
Zwijsen. (2022). Close Reading: tips voor in de praktijk. Geraadpleegd op 16 november 2024, van: https://www.zwijsen.nl/lezen/close-reading-tips-voor-in-de-praktijk/
Maak jouw eigen website met JouwWeb